Uczelnia Badawcza
Program „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” (IDUB) wprowadzony został przez nową ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i stanowi jeden z kluczowych elementów reformy nauki i szkolnictwa wyższego.
W ramach programu wyłoniono i udzielono wsparcia uczelniom, które dążą i będą dążyć do osiągnięcia statusu uniwersytetu badawczego, a także będą w stanie skutecznie konkurować z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Europie i na świecie. W Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica projekt rozpoczął się w 2020 roku, ocena śródokresowa przypada na rok 2023 a końcowa na 2026.
Cele programu to:
- poprawa międzynarodowej pozycji i rozpoznawalności AGH
- uzyskanie potencjału umożliwiającego skuteczną konkurencję z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Europie i na świecie
W ramach programu uruchamiane są działania służące przede wszystkim:
- zwiększeniu wpływu działalności naukowej AGH na rozwój światowej nauki
- wzmocnieniu współpracy badawczej z instytucjami naukowymi o wysokiej renomie w skali międzynarodowej
- podniesieniu jakości kształcenia studentów i doktorantów
- przygotowaniu i wdrożeniu kompleksowych rozwiązań służących rozwojowi zawodowemu pracowników uczelni, w szczególności młodych naukowców
- podniesieniu jakości zarządzania uczelnią, w tym projakościowym zmianom organizacyjnym
Wyróżniono osiem Priorytetowych obszarów badawczych (POB), do których przypisano dziedziny i dyscypliny naukowe i są to:
- Zrównoważone technologie energetyczne, odnawialne źródła energii i magazyny energii
- Nowe technologie dla gospodarki o obiegu zamkniętym
- Woda-energia-klimat: interdyscyplinarne podejście dla zrównoważonego rozwoju
- Rozwiązania techniczne: od badań podstawowych, przez modelowanie i projektowanie, aż do prototypów
- Materiały, technologie i procesy inspirowane naturą
- Inteligentne techniki informacyjne, telekomunikacyjne, komputerowe i sterowania
- Projektowanie, produkcja, badanie nowoczesnych materiałów i przyszłościowych technologii
- Przekraczanie granic: eksperymentalna fizyka wysokich energii, ekstremalne stany materii, zastosowania transdyscyplinarne
W obszarze kształcenia wyróżniono pięć działań mających na celu unowocześnić oraz powiązać z POB proces kształcenia prowadzony na naszej uczelni, są to:
- Integracja procesu kształcenia z badaniami naukowymi (Działanie 12)
- System Jakości Kształcenia mający na celu dostosowywanie procesu kształcenia do zmieniających się potrzeb i wymagań oraz diagnozowanie i eliminację zjawisk niepożądanych (Działanie 13)
- Organizacja i przebieg studiów uwzględniające potrzeby i zainteresowania najzdolniejszych studentów (Działanie 14)
- Umiędzynarodowienie procesu kształcenia (Działanie 15)
- Polityka kadrowa wspierająca rozwój kompetencji dydaktycznych (Działanie 16)
Szczegółowe informacje o AGH Uczelnia Badawcza.