14 października Cały dzień
DigiRescueMe
Projekt o akronimie “DigiRescueMe” (Standardization and Digitalization of Rescue Education in Mining) jest międzynarodowym projektem edukacyjnym realizowanym w ramach program Erasmus+, akcja KA220-VET – Cooperation partnerships in vocational education and training. Projekt jest realizowany we współpracy międzynarodowej. Liderem jest Kutahya Dumlupinar University z Turcji, a partnerami są Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Universidade do Porto (Portugalia), Universita Degli Studi di Salerno (Włochy), jak również turecka szkoła Nurettin Çarmıklı Madencilik Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi z regionu Balikesir. Współpracę w ramach projektu podjął także Zespół Szkół Technicznych w Rybniku.
Ze strony AGH koordynatorem projektu jest dr hab. inż. Tomasz Niedoba, prof. AGH. Pozostałymi członkami zespołu wykonawczego są dr hab. inż. Agnieszka Surowiak, prof. AGH, dr hab. inż. Zbigniew Burtan, prof. AGH, dr inż. Dagmara Nowak-Senderowska, dr inż. Natalia Schmidt-Polończyk, dr inż. Zbigniew Kuczera, mgr inż. Michał Dworzak – wszyscy reprezentujący Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami oraz mgr Janusz Grząśko z Centrum Karier AGH. Ponadto, doktorantka mgr inż. Daria Polek pomaga w propagowaniu projektu w mediach cyfrowych.
Podstawowym celem projektu jest osiągnięcie określonych wyników dla sektora edukacji zawodowej. Chcemy opracować oparte o nowoczesne narzędzia cyfrowe standardy w dziedzinie szkoleń z ratownictwa górniczego, przeznaczone dla grup celowych, tj. uczniowie, studenci, pracownicy sektora górniczego, ratownicy górniczy poprzez zastosowanie nie tylko aspektów inżynieryjno-technicznych, ale także psychologii i pedagogiki. Projekt DigiRescueMe koncentruje się na poprawie czytelności, odporności i wydolności uczących się w systemie edukacji zawodowej. Dodatkowymi osiągnięciami projektu będą:
– poprawa kondycji psychicznej i poziomu przygotowania uczących się w aspekcie górniczych akcji ratunkowych;
– stworzenie symulatora kopalni (mine-cave) dla uczących się w celu poprawy ich wydajności praktycznej i umiejętności korzystania z narzędzi cyfrowych.
Ponadto, wyprodukowane zostaną także inne wyniki, które będą wykorzystywane przez poszczególnych partnerów w konsorcjum, w zależności od ich potrzeb.
Bezpieczeństwo kluczową potrzebą
Statystyka pokazuje, że choroby zawodowe i wypadki w pracy są powodem śmierci około 2 milionów ludzi każdego roku na świecie. Liczba ta jest większa niż liczba śmierci spowodowana zażywaniem narkotyków i wojnami. Wśród ogólnej ilości wypadków sektor górniczy charakteryzuje się największą ich zarejestrowaną liczbą. Według Europejskich Statystyk dotyczących Wypadkowości w Pracy (ESAW) oraz Instytucji Bezpieczeństwa Socjalnego (SGK), największa ilość wypadków śmiertelnych w pracy została stwierdzona w górnictwie. W sektorze tego przemysłu około 150 górników ginie, a 20 tys. pracowników ulega innym wypadkom rocznie w państwach Unii Europejskiej. Pomimo, że wszystkie państwa mają swoje przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, nie są w stanie zapobiec wypadkom. Zatem, poprawa poziomu przygotowania górników poprzez odpowiednią edukację dotyczącą ratownictwa górniczego jest bardzo ważnym czynnikiem, który może zapobiec tak wysokiej liczbie wypadków. Pomimo, że ustanowiono wiele centrów ratownictwa w państwach Unii Europejskiej, żadne nie posiada zestandaryzowanego programu edukacyjnego wraz z dodatkowymi narzędziami, takimi jak wirtualna rzeczywistość (VR), czy rozszerzona rzeczywistość (AR), które mogą być użyte do symulacji środowiska kopalni. Wiadomo, że tego typu narzędzia są niezbędne dla niektórych sektorów przemysłowych, gdzie praktyka na symulatorach jest konieczna (np. w sektorze lotniczym, nuklearnym, czy właśnie w górnictwie). Za pomocą zaimplementowanych inteligentnych technologii, narzędzia te poprawią wydajność, zmodernizują edukację w szkołach i zapewnią wyszkolenie dobrze przygotowanych zespołów ratowniczych.
VR/AR w górnictwie
Oczekiwane osiągnięcia projektu DigiRescueMe można rozpatrywać na poziomie lokalnym i międzynarodowym. Na poziomie lokalnym, zostanie skonstruowana specjalna Rescue CAVE (symulator VR/AR), która zostanie zaimplementowana w Kutahyi, Krakowie, Porto i w Balikesir. Będzie ona aktywnie stosowana w rzeczywistych górniczych operacjach ratunkowych i będzie pomagać w ich przeprowadzaniu i planowaniu. Dzięki temu narzędziu uczniowie ze szkół zawodowych, jak również inne osoby wymagające takiego treningu będą mogli zostać przeszkoleni w warunkach symulacyjnych. Symulatory CAVE stworzą swego rodzaju centrum doskonałości w zakresie ratownictwa górniczego. Na poziomie regionalnym, partnerzy projektu włączą interesariuszy w działania związane z efektami projektu. Tego rodzaju współpraca w regionie stworzy dobre podstawy do zrównoważonego rozwoju, zapewniając podniesienie świadomości na temat nieuniknionego, bardzo ważnego miejsca ratownictwa górniczego jako części obszaru BHP. Rozwój regionalny w tym zakresie wspomoże także cele na poziomie narodowym w zakresie ich rankingowania w Unii Europejskiej w kontekście wymogów BHP. Dodatkowo, dzięki projektowi zapewniona będzie także regionalna standaryzacja ratownictwa górniczego. Na poziomie krajowym, wszystkie spółki górnicze i sektory zaangażowane w ratownictwo górnicze będą poinformowane o realizacji projektu a jego efekty będą z nimi dzielone.