Funkcjonowanie Biblioteki Wydziałowej
Władze WILiGZ pragną poinformować, że w czasie przerwy świątecznej tj. w dniach 23.12.2024 - 31.12.2024 biblioteka będzie nieczynna.
Polska infrastruktura drogowa stoi na progu znaczących zmian dzięki innowacyjnemu projektowi geotechnicznemu, który ma potencjał zrewolucjonizować sposób projektowania, budowy i utrzymania dróg w naszym kraju. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, jak ten projekt wpłynie na bezpieczeństwo drogowe oraz jaka jest jego rola w kształtowaniu przyszłości polskich autostrad i dróg krajowych.
Z ogromną dumą ogłaszamy start projektu “Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych”, wspieranego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jego celem jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa i nośności podłoża gruntowego, ale również optymalizacja kosztów i czasu realizacji inwestycji drogowych.
W projekcie bierze udział konsorcjum złożone z czołowych polskich instytucji i uniwersytetów, takich jak Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Państwowy Instytut Geologiczny, Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Politechnika Gdańska. Każda z tych instytucji wnosi swoje unikalne doświadczenie i specjalistyczną wiedzę, co zapewnia kompleksowe podejście do wszystkich aspektów geotechnicznych w budownictwie drogowym.
Projekt jest realizowany przez konsorcjum w składzie:
Projekt o nazwie: „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych.”, ma ogromny potencjał w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa i trwałości polskich dróg. Spodziewane są również długoterminowe korzyści ekonomiczne dzięki optymalizacji procesów projektowych i budowlanych, co wpłynie na zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury.
W ramach prac badawczych zostanie przeprowadzona weryfikacja znanych i wykorzystywanych rozwiązań oraz nowych technologii ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych warunków posadowienia konstrukcji drogowych w skomplikowanych warunkach geotechnicznych (tj. osuwiska, tereny eksploatacji górniczej, tereny objęte zjawiskami krasowymi oraz obszary zalegania gruntów organicznych o dużej ściśliwości).
W ramach projektu przeprowadzone zostaną badania nad nowymi technologiami wzmacniania podłoża, analiza metod projektowania oraz ocena trwałości i jakości stosowanych rozwiązań. Oczekuje się, że wyniki tych prac zrewolucjonizują polskie drogownictwo, oferując nowe, bardziej efektywne i bezpieczne metody konstrukcji i utrzymania dróg.
Projektem kieruje Prof. dr hab. inż. Marek Cała z Akademii Górniczo-Hutniczej, który jest uznawany za jednego z czołowych ekspertów w dziedzinie geotechniki w Polsce. Jego wiedza i doświadczenie są gwarancją rzetelności i innowacyjności prowadzonych badań. Koordynatorką projektu z ramienia Wydziału jest dr inż. Agnieszka Stopkowicz.
Inwestycje w innowacyjne projekty badawcze, takie jak ten, mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i modernizacji polskiej infrastruktury drogowej. Poprzez skupienie się na bezpieczeństwie, trwałości i efektywności, możemy znacząco poprawić jakość życia i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Zachęcamy do śledzenia postępów projektu i angażowania się w dyskusje na jego temat.
Dofinansowano ze środków budżetu państwa
Dofinansowanie: 842.500 PLN
Wartość całkowita projektu: 1.685.000 PLN
Wspólne przedsięwzięcie NCBR – GDDKiA polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. “Rozwój innowacji drogowych – RID”
Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych
18 miesięcy
22 sierpnia 2023 r.
Prof. dr hab. inż. Marek Cała
Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Al. Mickiewicza 30
30-059 Kraków
Tel. +48 12 617 21 15
Dr inż. Agnieszka Stopkowicz
Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Al. Mickiewicza 30
30-059 Kraków
Tel. +48 12 617 21 72
Dr Edyta Majer
Zakład Geologii Inżynierskiej
Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Jagiellońska 76
03 -301 Warszawa
Adres do korespondencji: ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa
Tel. +48 22 45 03 609
Mgr inż. Mirosław Szpikowski
Zakład Geotechniki Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ul. Instytutowa 1
03-302 Warszawa
Tel. +48 22 814 50 25
Dr hab. inż. Marcin Cudny, prof. PG
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska,
ul. Gabriela Narutowicza 11/12
80-233 Gdańsk
Tel. +48 58 347 24 92