Polska infrastruktura drogowa stoi na progu znaczących zmian dzięki innowacyjnemu projektowi geotechnicznemu, który ma potencjał zrewolucjonizować sposób projektowania, budowy i utrzymania dróg w naszym kraju. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, jak ten projekt wpłynie na bezpieczeństwo drogowe oraz jaka jest jego rola w kształtowaniu przyszłości polskich autostrad i dróg krajowych.
Podniesienie standardów.
Z ogromną dumą ogłaszamy start projektu “Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych”, wspieranego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jego celem jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa i nośności podłoża gruntowego, ale również optymalizacja kosztów i czasu realizacji inwestycji drogowych.
Konsorcjum i Jego Rola
W projekcie bierze udział konsorcjum złożone z czołowych polskich instytucji i uniwersytetów, takich jak Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Państwowy Instytut Geologiczny, Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Politechnika Gdańska. Każda z tych instytucji wnosi swoje unikalne doświadczenie i specjalistyczną wiedzę, co zapewnia kompleksowe podejście do wszystkich aspektów geotechnicznych w budownictwie drogowym.
Projekt jest realizowany przez konsorcjum w składzie:
Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami,
Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy,
Instytut Badawczy Dróg i Mostów,
Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska.
Oczekiwane Korzyści i Długoterminowy Wpływ
Projekt o nazwie: „Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych.”, ma ogromny potencjał w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa i trwałości polskich dróg. Spodziewane są również długoterminowe korzyści ekonomiczne dzięki optymalizacji procesów projektowych i budowlanych, co wpłynie na zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury.
W ramach prac badawczych zostanie przeprowadzona weryfikacja znanych i wykorzystywanych rozwiązań oraz nowych technologii ze szczególnym uwzględnieniem nietypowych warunków posadowienia konstrukcji drogowych w skomplikowanych warunkach geotechnicznych (tj. osuwiska, tereny eksploatacji górniczej, tereny objęte zjawiskami krasowymi oraz obszary zalegania gruntów organicznych o dużej ściśliwości).
Prace w Ramach Projektu
W ramach projektu przeprowadzone zostaną badania nad nowymi technologiami wzmacniania podłoża, analiza metod projektowania oraz ocena trwałości i jakości stosowanych rozwiązań. Oczekuje się, że wyniki tych prac zrewolucjonizują polskie drogownictwo, oferując nowe, bardziej efektywne i bezpieczne metody konstrukcji i utrzymania dróg.
Projektem kieruje Prof. dr hab. inż. Marek Cała z Akademii Górniczo-Hutniczej, który jest uznawany za jednego z czołowych ekspertów w dziedzinie geotechniki w Polsce. Jego wiedza i doświadczenie są gwarancją rzetelności i innowacyjności prowadzonych badań. Koordynatorką projektu z ramienia Wydziału jest dr inż. Agnieszka Stopkowicz.
Modernizacja infrastruktury
Inwestycje w innowacyjne projekty badawcze, takie jak ten, mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i modernizacji polskiej infrastruktury drogowej. Poprzez skupienie się na bezpieczeństwie, trwałości i efektywności, możemy znacząco poprawić jakość życia i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Zachęcamy do śledzenia postępów projektu i angażowania się w dyskusje na jego temat.
Informacje o projekcie
Finansowanie
Dofinansowano ze środków budżetu państwa
Dofinansowanie: 842.500 PLN
Wartość całkowita projektu: 1.685.000 PLN
Nazwa programu
Wspólne przedsięwzięcie NCBR – GDDKiA polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. “Rozwój innowacji drogowych – RID”
Nazwa zadania
Metody prowadzenia badań i doboru rozwiązań geotechnicznych dotyczących inwestycji drogowych
Czas trwania
18 miesięcy
Data podpisania umowy
22 sierpnia 2023 r.
Kierownik projektu
Prof. dr hab. inż. Marek Cała Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie Al. Mickiewicza 30 30-059 Kraków Tel. +48 12 617 21 15
Koordynator prac z AGH
Dr inż. Agnieszka Stopkowicz Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie Al. Mickiewicza 30 30-059 Kraków Tel. +48 12 617 21 72
Koordynator prac z PIG – PIB
Dr Edyta Majer Zakład Geologii Inżynierskiej Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy ul. Jagiellońska 76 03 -301 Warszawa Adres do korespondencji: ul. Rakowiecka 4, 00-975 Warszawa Tel. +48 22 45 03 609
Koordynator prac z IBDiM
Mgr inż. Mirosław Szpikowski Zakład Geotechniki Instytut Badawczy Dróg i Mostów ul. Instytutowa 1 03-302 Warszawa Tel. +48 22 814 50 25
Koordynator prac z PG
Dr hab. inż. Marcin Cudny, prof. PG Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska, ul. Gabriela Narutowicza 11/12 80-233 Gdańsk Tel. +48 58 347 24 92
II Kongres Energetyki Rozproszonej - „Lokalna energia dla przyszłości”, odbył się w dniach 28-30 października, który współorganizowali oraz brali udział pracownicy naszego Wydziału.
Serdecznie zapraszamy do udziału w IX edycji Konferencji Odpowiedzialnego Biznesu, która odbędzie się w dniach 14.11 – 15.11.2024, na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Organizatorem tego wydarzenia jest Studenckie Koło Naukowe Zarządzanie.
Konferencja będzie doskonałą okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonego rozwoju, a także do nawiązania współpracy pomiędzy przedstawicielami środowisk akademickich i przemysłowych. Zapraszamy w dniach 28 - 29 listopada 2024 roku.