Funkcjonowanie Biblioteki Wydziałowej
Władze WILiGZ pragną poinformować, że w czasie przerwy świątecznej tj. w dniach 23.12.2024 - 31.12.2024 biblioteka będzie nieczynna.
Tegoroczna edycja konkursu jest już piątą odsłoną wyzwania dla studiujących inżynierów, wzięli w nim udział przedstawiciele wszystkich uczelni technicznych. Wyzwanie nie było łatwe, zespoły stające w szranki składały się z inżynierów budownictwa, architektury, inżynierii konstrukcji oraz geotechniki. Większość uczestników posiada już doświadczenie zawodowe, nasze zespoły składały się z adeptów nauk technicznych posiadających wiedze teoretyczną oraz umiejętności rozwinięte podczas pracy w firmach z branży.
Zadaniem tegorocznego wyzwania było przygotowanie projektu koncepcyjnego będącego propozycją rozwiązania zdefiniowanego wyzwania inżynierskiego. Prace przesłane i zaprezentowane przed kapitułą konkursową musiały być w formie w formie projektu lub jego fragmentu stanowiącego to wyzwanie, w przyjętej przez autora skali.
Wybrane elementy prace nadesłanych do konkursu prezentujemy w galerii na dole artykułu. Natomiast, idee stojącą za stworzonymi koncepcjami przybliżą ich autorzy.
Szymon Kycia – autor pracy zgłoszonej na konkurs pt. „Koncepcja budynku mieszkalnego wkomponowanego w zbocze góry”. Student o nieszablonowym myśleniu i chęci dalszego rozwoju osobistego.
„Celem pracy było znalezienie nowego rozwiązania dla budynków tradycyjnych jednorodzinnych.
Dzięki połączeniu wiedzy z kilku dziedzin budownictwa powstała – Koncepcja budynku mieszkalnego wkomponowanego w zbocze góry.”
Przyczynkiem stojącym za przygotowanym projekcie jest myślenie przyszłościowo o obecnej sytuacji oraz znalezienie rozwiązań dla zapewnienia lepszego jutra.
„W dobie coraz bardziej rygorystycznych wymogów dotyczących termoizolacyjności budynków mieszkalnych i sposobach ich ogrzewania a co za tym idzie emisji do atmosfery, budynki podziemne stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla budynków tradycyjnych.
Dzięki swojej specyfice są mniej podatne na zmienne warunki atmosferyczne, zapewniają ochronę przed hałasem, huraganem i pożarem. Wymagają mniej energii do utrzymania korzystnych warunków do funkcjonowania w środku, niż budynki konwencjonalne. Powinniśmy rozważyć budynki podziemne jako ekologiczne podejście dla budynków mieszkalnych przyszłości.”
Jan Chmieliński – autor konkursowego projektu pt. „Wstępny dobór rozwiązań technicznych dla budowy metra w warunkach geotechnicznych miasta Kraków”. Zdobywca miejsca podczas ogólnopolskiego konkursu „Innowacje w drogownictwie” w kategorii „Drogowe obiekty inżynierskie” organizowanego przez GDDKiA. Obecnie asystent projektanta geotechnicznego, interesujący się statecznością skarp i zboczy, a także budownictwem podziemnym.
Mikołaj Jemielniak – autor konkursowego projektu pt. „Wstępny dobór rozwiązań technicznych dla budowy metra w warunkach geotechnicznych miasta Kraków”. Dwukrotny laureat stypendium Rektora AGH za osiągnięcia naukowe. Zdobywca III miejsca w ogólnopolskim konkursie „Innowacje w drogownictwie” zorganizowanym przez GDDKiA. Obecnie asystent kierownika robót w firmie o profilu geotechnicznym. Pasjonat sportu oraz szachów.
Komunikacja miejska jest kluczowym elementem dużych aglomeracji, Kraków jako miasto turystyczne, studenckie oraz baza dla wielu firm musi znajdować nowe rozwiązania przemieszczania się oraz ruchu. Z tym wyzwaniem zmierzyli się nasi przedstawiciele.
„Jako inżynierowie geotechnicy, w projekcie pochyliliśmy się nad tematem drążenia tuneli i budowy stacji metra. Analizą objęliśmy zarówno wpływ na powierzchnie terenu, czyli potencjalne osiadania, jak i siły występujące w obudowie.
Naszym założeniem było wykonanie kompleksowej pracy, w której wszystkie decyzje zostaną podjęte przez nas.”
„Cały proces zaczęliśmy od wyboru miejsca realizacji stacji i drążonych tuneli. Chcieliśmy, aby nasza praca była jak najbardziej realna, dlatego zdecydowaliśmy, że wybierzemy jedną z lokalizacji przedstawionych w studium wykonywalności metra w Krakowie.”
„Wyniki obliczeń płaskich modeli porównaliśmy z modelem przestrzennym. W modelu uwzględniliśmy technologię robót budowlanych wprowadzając etapowanie budowy stacji oraz drążenia tuneli. Odwzorowaliśmy również specyfikę drążenia za pomocą maszyny TBM.”
Na odpowiedź dotyczącą następnego konkursu, czy też zawodów w której nasi przedstawiciele zdobędą nagrody, nie będziemy musieli długo czekać.
Kreatywność oraz kompetencje jakimi się odznaczamy pozwalają na rywalizację na wielu obszarach, zaczynając od budownictwa, inżynierii zarządzania, optymalizacji procesów przemysłowych, po przez kształtowanie środowiska czy też rewitalizację terenów zdegradowanych oraz inżynierię górniczą.